Heb je moeite om medewerkers betrokken te houden? Dan ben je niet de enige.
Volgens onderzoek van Gallup’s State of the Global Workplace is slechts 20 procent(!) van de medewerkers betrokken bij hun werk.
Geen zorgen! Deze blog staat vol nuttige tips om de medewerkersbetrokkenheid te verhogen.
In deze blog lees je:
- Waarom is medewerkersbetrokkenheid belangrijk?
- Voordelen van medewerkersbetrokkenheid
- Hoe is de betrokkenheid op jouw werkvloer?
- Start met het meten van medewerkersbetrokkenheid
- Vragenlijst medewerkersbetrokkenheid
- 7 tips om medewerkersbetrokkenheid te verhogen
- Zorg voor een goede onboarding
- Zet iedereen in zijn of haar kracht
- Moedig feedback aan
- Luister naar je medewerkers
- Analyseer en verbeter communicatie
- Stimuleer ontwikkeling
- Bied extra voordelen aan medewerkers
Waarom is medewerkersbetrokkenheid belangrijk?
Medewerkers die betrokken zijn komen niet alleen voor een loonstrookje. Ze zijn toegewijd en gepassioneerd. Die betrokkenheid helpt een betere werkcultuur te creëren. Het personeelsverloop vermindert en de productiviteit stijgt. Daarnaast maakt het je medewerkers een stuk gelukkiger.
Voordelen van medewerkersbetrokkenheid
Verhoogde productiviteit
Betrokken medewerkers werken harder omdat ze doen wat ze graag doen. Als je binding voelt, is het een stuk waarschijnlijker dat je ook beter je best doet om er wat van te maken.
Uit onderzoek blijkt dat betrokken medewerkers zelfs voor een stijging van 21% in productiviteit zorgen.
Hogere retentie
Door een lage betrokkenheid op de werkvloer vertrekken medewerkers sneller en vaker. Het feit dat je medewerkers niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, betekent niet dat ze een beter aanbod afwijzen.
Hoe hoger de betrokkenheid, hoe groter de kans is dat je medewerkers (met plezier) voor je blijven werken.
Minder verzuim
Onbetrokken medewerkers zijn vaker afwezig. Ook zijn ze minder vaak ‘echt aanwezig’ als ze er wel zijn. Bij organisaties met een hoge betrokkenheid ligt het ziekteverzuim 41% lager.
Gelukkige klanten
Wanneer werknemers betrokken zijn, weerspiegelt dit zich in hun houding en hoe ze met klanten omgaan.
Er is onderzoek gedaan naar het verschil in klanttevredenheid bij betrokken en onbetrokken organisaties. Organisaties waarbij de betrokkenheid hoog is, is de klanttevredenheid 9% hoger. Daarnaast worden problemen sneller opgelost en krijgt de klant eerder reactie.
Hoe is de betrokkenheid op jouw werkvloer?
Voordat je kunt beginnen met het verbeteren van de medewerkersbetrokkenheid, is het van belang om te inventariseren hoe het nu is.
Een betrokken medewerker:
- Is tevreden met zijn of haar werk
- Voelt zich energiek op het werk
- Kan zich identificeren met de organisatie
Je kunt betrokken en onbetrokken gedrag herkennen op de werkvloer:
Betrokken gedrag | Gedrag zonder betrokkenheid |
Optimistisch | Pessimistisch |
Team-georiënteerd | Egocentrisch |
Zet net een extra stapje | Vaak afwezig |
Oplossingsgericht | Negatieve instelling |
Onzelfzuchtig | Egoïstisch |
Wil blijven leren | Draait om geld |
Start met het meten van medewerkersbetrokkenheid
Het meten van de medewerkersbetrokkenheid kan met een medewerkersonderzoek of een korte survey.
Om je op weg te helpen hebben we een korte voorbeeldvragenlijst opgesteld.
Vragenlijst medewerkersbetrokkenheid
- Ik weet wat er van mij verwacht wordt
- Ik voel me thuis op mijn afdeling
- Ik beschik over de spullen die ik nodig heb om mijn werk te doen
- Op mijn werk krijg ik elke dag de kans waar ik goed in ben
- In krijg erkenning op mijn werk
- Ik kan mij persoonlijk ontwikkelen binnen deze organisatie
- Op het werk telt mijn mening
- Ik ben trots om voor deze organisatie te mogen werken
- Ik sta achter de doelstellingen van de organisatie
7 tips om medewerkersbetrokkenheid te verhogen
1. Zorg voor een goede onboarding
Onboarding is een cruciaal moment om ervoor te zorgen dat werknemers zich vanaf de eerste dag betrokken voelen.
De eerste paar weken zetten gelijk de toon van je organisatie. Als dit al niet goed gaat, dan wordt het lastig voor medewerkers om zich betrokken te voelen.
Laat je nieuwe werknemers zich dus welkom voelen. Hoe sneller een medewerker zich op z’n plek voelt, des te beter.
2. Zet iedereen in zijn of haar kracht (de juiste rol)
Zitten je medewerkers wel op de juiste plek? Zorg ervoor dat de juiste medewerker op de juiste plek zit. Dit verbetert de betrokkenheid enorm.
Dit begint al bij de selectie. Weet je welke competenties en persoonlijkheid er nodig is voor een specifieke rol? Daarnaast kun je met assessments kijken naar je huidig personeel.
3. Moedig feedback aan
Een veelgemaakte fout is alleen feedback geven als er een probleem is. Op die manier krijgen je medewerkers het gevoel dat ze hun werk niet goed doen Dit beïnvloedt algemene motivatie.
Geef dus niet alleen feedback als iets niet goed gaat, maar juist als het wel goed gaat. Zet feedback continu in. Bijvoorbeeld één keer in de drie maanden. Dit kan eenvoudig met 360 graden feedback.
4. Luister naar je medewerkers
Feedback vragen van je medewerkers is niet alleen belangrijk, maar luister ook naar de feedback. En wees transparant over de resultaten (gewaarborg wel anonimiteit natuurlijk). Voor de betrokkenheid op de werkvloer is het belangrijk dat medewerkers zich gehoord voelen. Doe dus ook wat met de feedback die je krijgt.
5. Analyseer en verbeter communicatie
Hoe is de interne communicatie in jouw organisatie? Denken je medewerkers hier hetzelfde over?
Als medewerkers weten wat er verwacht wordt en wat de doelstellingen zijn draagt dit bij aan een betere algemene betrokkenheid.
6. Stimuleer ontwikkeling
Medewerkers die gefocust zijn op positieve ontwikkelingsmogelijkheden zijn meer betrokken bij hun organisatie. Daarnaast zorgt ontwikkelingsmogelijkheden ook nog eens voor meer werktevredenheid. Kijk waar ontwikkelpunten liggen met een ontwikkelassessment.
7. Bied extra voordelen aan medewerkers
Als medewerkers zich gewaardeerd voelen, zijn ze meer betrokken. Dit doe je bijvoorbeeld met goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Dat is trouwens ook belangrijk voor het aantrekken van nieuw talent.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Een sportkaart
- Een fietsplan
- Ontwikkelbudget
- Thuiswerkbudget
En nu beginnen
Hopelijk weet je nu beter hoe je betrokkenheid kunt vergroten. Ga vooral aan de slag! Bijvoorbeeld met ons medewerkersonderzoek.
Heb je vragen? Neem dan gewoon contact op.