Bentlie Blog

Delen

Onderzoek vitaliteit bij jou op de werkvloer

Vitaliteit is een steeds belangrijker onderwerp voor organisaties. En niet alleen voor de werkgever, maar het is ook steeds meer een onderwerp onder werknemers.

Want vitale medewerkers zijn productiever, creatiever en veel nauwkeuriger. Hoeveel precies? De percentages geven we je zo.

Wil je de vitaliteit onderzoeken, maar weet je niet precies hoe je dit aanpakt? Wij helpen je in deze blog hoe je dat doet. 

Je leert over:

man onderzoekt vitaliteit met vergrootglas

Wat is vitaliteit?

We schreven al eens een pagina die de vraag ‘wat is vitaliteit?’ uitgebreid uitlegt. We houden het hier daarom kort.

Vitaliteit bestaat uit drie pijlers: energie, motivatie en veerkracht. Ze betekenen het volgende:

  • energie: de mate waarin een persoon zich fysiek en mentaal sterk voelt. Energie, vooral het fysieke gedeelte ervan, is nauw verwant aan de term gezondheid.
  • motivatie: het stellen en nastreven van levensdoelen.
  • veerkracht: De mate waarin iemand in staat is om met tegenslagen om te gaan, ze te verwerken en overkomen.

Op deze pagina vertellen we je uitgebreid over vitaliteit.

De voordelen van vitaliteit

We noemden in de intro al een aantal voordelen van vitaliteit: meer productiviteit, meer creativiteit en nauwkeurigheid. Vitaliteit helpt om werkgeluk te bevorderen. En dat levert volgens Harvard Business Review het volgende op:

  • 37% hogere omzet
  • 31% hogere productiviteit
  • 3x hogere creativiteit
  • 19% hogere nauwkeurigheid

Uiteraard werken bovenstaande punten direct door in andere (werkgerelateerde) zaken. Denk aan prettiger werken, meer energie, meer concentratie hebben, minder ziekteverzuim, etc.

Vitaliteit heeft dus veel voordelen!

Hoe voer je een vitaliteitsonderzoek uit?

Wat gebeurt er als je geen inzicht hebt in (verbeterpunten van) vitaliteit? Precies, je kunt dan geen verbeteringen uitvoeren. Daarom is het onderzoek van vitaliteit zo belangrijk.

Maar hoe doe je dat?

In het kort volg je deze stappen:

  1. Welke thema’s
  2. Bepaal de doelgroep
  3. Stel de vragen op
  4. Verstuur de vragenlijst
  5. Analyseer de resultaten

1. Welke thema’s wil je onderzoeken? 

Vitaliteit gaat over verschillende thema’s. We noemden ze hierboven al: energie, motivatie en veerkracht.

Als dit je eerste onderzoek is adviseren wij om alle thema’s te onderzoeken. Heb je al eens een onderzoek gedaan dan weet je welke thema’s prioriteit hebben. Thema’s met lage scores op eerdere onderzoeken hebben meer prioriteit hoog scorende thema’s.

2. Bepaal de doelgroep

Bedenk of je het onderzoek voor je volledige organisatie of voor bepaalde doelgroepen wil inzetten. Van welke groepen wil je inzicht hebben? Heb je bijvoorbeeld aanwijzingen opgevangen dat bepaalde groepen een verhoogd risico hebben?

Je kunt ook meerdere doelgroepen, en dus vragenlijsten, gebruiken. Je kunt hier zelfs je eigen benchmark mee creëeren. Dat doe je door uiteindelijk de verschillende groepen en periodes met elkaar te vergelijken.

3. Stel de vragen op

Je hebt nu je scope en je doelgroep. Je kunt werken aan je vragenlijst. Deze hangt sterk af van je gekozen thema’s.

Hier zijn een aantal voorbeelden van stellingen die je in je vragenlijst kunt gebruiken:

  • Ik voel me over het algemeen gezond
  • Ik krijg energie van mijn werk
  • Ik ben lichamelijk fit voor mijn werk
  • Ik voel me over het algemeen uitgerust
  • Ik ben mentaal fit voor mijn werk
  • Ik krijg genoeg ontspanning

Wij adviseren onze klanten altijd om gebruik te maken van een likertschaal. Dat loopt in 5 stappen van ‘helemaal niet mee eens’ tot aan ‘helemaal mee eens’.

twee vragen over duurzame inzetbaarheid

Screenshot uit de Bentlie online vragenlijst.

4. Verstuur je vragenlijst

Je vragenlijst is af. Je doelgroep is bepaald. Je kunt je vragenlijst versturen.

Er zijn grofweg twee manieren om je vragenlijst te versturen:

  1. Op papier
  2. Of digitaal

Op papier

Als je organisatie niet zo groot is, dan kun je de vragenlijst op papier versturen. Je print de vragen, deelt ze uit op kantoor en laat ze door medewerkers invullen.

Om anonimiteit te garanderen let je op het volgende:

  • Laat medewerkers geen naam opschrijven
  • Laat medewerkers de vragenlijst niet teruggeven. Denk eerder aan een doos waar de vragenlijsten (dubbelgevouwen) ingegooid kunnen worden. Net als met stemmen.

Via digitale vragenlijsten

Je kunt de vragenlijsten ook via digitale vragenlijsten versturen. Sommige zijn gespecialiseerd in vitaliteit of aanverwante thema’s. Andere zijn gratis en vrij basic.

medewerkersonderzoek vragen resultaten gesprek

Zoek software dat voor jou van toepassing is. Bedenk:

  • Wil ik dat het gratis is? Of juist professioneel?
  • Hoe vaak wil ik het versturen?
  • Kan ik analyses maken in de software?
  • Zijn er misschien zelfs voorbeeldvragen?
  • Wordt anonimiteit gewaarborgd?

Zo kun je nog meer eisen of wensen bedenken. Het belangrijkste is dat het voor jou goed werkt.

Bekijk hier onze onderzoekstool

5. Analyseer de resultaten

Als je genoeg respons op je vragenlijst hebt dan kun je analyseren. Welke thema’s en vragen scoren hoog? En welke scoren lager?

Bedenk voor de thema’s waarom dat zou kunnen komen. Lage score op ‘ik krijg energie van mijn werk’? Zijn er dan bepaalde dingen op het werk niet leuk? Zitten mensen wel op hun plek?

Het beste is het als medewerkers in de vragenlijst een open veld kunnen invullen. Ze kunnen daar hun mening over onderwerpen geven.

Heb je de respondenten in verschillende groepen ingedeeld? Gebruik dan nu de filter hiervoor om specifieker naar verbeterpunten te kunnen kijken.

Herhaal

Ons advies is om het onderzoek te herhalen. Dat kan eens per jaar, maar ook twee keer, of zelfs vaker. Als je maar in de gaten houdt of je aanpak zin heeft.

Je kunt hiermee trends waarnemen. Welke maatregelen werken? Welke niet? 

Waar nodig kun je je aanpak bijsturen. 

Succes!

Meer weten over meten met Bentlie?

Bekijk onze software of neem contact op.