Bentlie blog

Het 7 stappenplan voor Medewerkerstevredenheids­onderzoek

Tevreden medewerkers zijn meer betrokken, gelukkiger en productiever. Hoog tijd om eens te kijken hoe de tevredenheid binnen jouw organisatie is. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is meer dan gewoon een vragenlijstje. Om je op weg te helpen hebben we een stappenplan gemaakt.

Stappenplan MTO

  1. Stel het doel en de thema's vast
  2. Kies je respondenten
  3. Bepaal de methode
  4. Stel de vragenlijst
  5. Monitor respons
  6. Analyseer resultaten
  7. Evalueer

 

 

Stappenplan medewerkerstevredenheidsonderzoek

1. Stel het doel en de thema’s van het onderzoek vast

Het is belangrijk om vooraf te bepalen waar je het onderzoek op richt. Zo kader je het onderzoek in. Zorg dus dat jouw organisatie een helder doel heeft. Zoals het verbeteren van de samenwerking of het verhogen van de werktevredenheid.

Op deze manier geef je aan op welk thema de focus ligt. Zoals werktevredenheid, werkstress of interne communicatie. Zo krijg je inzicht in de meest relevante verbeterpunten.

Met focus belast je medewerkers ook niet onnodig met (te lange) vragenlijsten.

2. Kies je respondenten

Betrek de juiste partijen om er zeker van te zijn dat je de juiste afwegingen en keuzes maakt. Bedenk of je een onderzoek wil uitvoeren per team, of juist voor alle medewerkers. Of richt je op functie, bijvoorbeeld managers of productiemedewerkers.

3. Bepaal de methode van het onderzoek

De keuze voor de methode waarmee een MTO uitgevoerd kan worden is afhankelijk van:

  • doelstellingen en bereik van het onderzoek
  • beschikbare tijd en middelen
  • imago dat je als organisatie wilt uitstralen
  • doelgroep

Wil je een kwalitatief of kwantitatief onderzoek? Ga je voor open vragen in interviewvorm of voor een online vragenlijst? Maak de drempel om het in te vullen in ieder geval zo laag mogelijk is. Op die manier verhoog je het aantal deelnemers.

4. Stel de vragenlijst op

Kies voor de juiste vragen per thema, verwoord in de taal van je organisatie. Maak de vragenlijsten ook niet te lang. Bij een te lange vragenlijst is de kans dat een medewerker afhaakt of het niet nauwkeurig invult een stuk groter.

Maak de vragen objectief, zodat de antwoorden duidelijk kunnen worden uitgelegd. Creëer eventueel ruimte voor de medewerker om opmerkingen te plaatsen. Zo krijgt je medewerker een duidelijke stem.

5. Monitor respons

Bekijk of er genoeg respons is op de vragenlijsten. Je kan dit gemakkelijk online bijhouden. Zo zie je hoeveel vragenlijsten er al zijn gestart en/of die wordt afgemaakt. Is dit niet het geval, Spreek dan je deelnemers op tijd aan. Met Bentlie is dit geautomatiseerd en zijn data realtime in te zien.

6. Analyseer resultaten

Nadat het MTO is afgerond, is het belangrijk dat de resultaten inzichtelijk, filterbaar en deelbaar zijn. Dat is het geval met onze MTO-tool.

Zet op basis van de resultaten van je medewerkerstevredenheidsonderzoek een verbetertraject op. Wees transparant met de uitkomsten. Benoem niet alleen hoe je de negatieve punten aanpakt. Maar benoem ook vooral de positieve punten.

De privacy en anonimiteit van je medewerkers staat altijd voorop. Allereerst voor de AVG en GDPR. Maar ook om de drempel lager te maken om het in te vullen. Anoniem voelen medewerkers zich vrijer om te antwoorden. Zo krijg je ook eerlijkere antwoorden.

7. Evalueer

Heb je genoeg feedback voor een verbetertraject? En of het voldoende is om de doelen te behalen. Sluiten de antwoorden aan bij jouw aannames? En wat was de ervaring van de respondenten? Bespreek dit samen na met de betrokken partijen.

 

Liever MTO uitbesteden?
Meet de medewerkerstevredenheid al vanaf € 3 per medewerker.
Bekijk onze MTO-software