Zijn tevreden medewerkers ook echt productiever? Een team van de Saïd Business School van de Universiteit van Oxford heeft hier onderzoek naar gedaan. Hun conclusie is dat gelukkigere medewerkers ook echt beter werk leveren.
Het onderzoek heeft zes maanden geduurd en heeft plaatsgevonden onder 1.800 callcentermedewerkers van het Britse telecombedrijf BT. Uit dit onderzoek is gebleken dat werknemerstevredenheid ook daadwerkelijk een causaal effect heeft op de productiviteit.
Gegevens over aanwezigheid, conversie van telefoontjes naar verkoop en klanttevredenheid werden bijgehouden, samen met de geplande uren en pauzes. De onderzoekers voegden deze informatie samen met gegevens van het bedrijf over werknemerskenmerken, werkroosters en productiviteit.
Via een wekelijkse enquête in de e-mail werd de werknemers gevraagd hun geluk te beoordelen met vijf emoji-knoppen, van slecht naar goed.
Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten
Gelukkige werknemers werkten sneller en pleegden meer telefoontjes per uur. Ze behaalden daarnaast ook 13% meer omzet dan hun ongelukkige collega’s.
“We ontdekten dat wanneer werknemers gelukkiger zijn, ze sneller werken door meer telefoontjes per gewerkt uur te plegen en, wat nog belangrijker is, meer telefoontjes omzetten in verkoop,” aldus professor De Neve.
De auteurs stellen dat, hoewel het verband tussen geluk en productiviteit vaak ter sprake is gekomen, hun studie het eerste veldbewijs voor deze correlatie levert. ‘Er is nog nooit zo’n sterk bewijs geleverd’, aldus professor De Neve. De medewerkers maakten niet meer uren dan hun ongelukkige collega’s om hun resultaten te behalen. Ze gebruikten hun tijd gewoon productiever.
Verder blijkt dat de effecten van tevredenheid op de prestaties van werknemers waarschijnlijk het sterkst zijn in de dienstensector, waar direct met klanten wordt gewerkt. ‘Gelukkig zijn’ verbetert de sociale vaardigheden, wat leidt tot gelukkigere klanten en meer verkoop.
Lees hier hoe je de medewerkerstevredenheid verhoogt
Geld maakt niet altijd gelukkig
Eerdere studies hebben aangetoond dat betaald werk bij de meeste mensen vrij laag scoort wat geluk betreft. Werkgevers moeten over het algemeen meer inspanningen leveren om ervoor te zorgen dat werknemers gelukkig zijn met hun baan, zegt professor Jan-Emmanuel De Neve, een van de auteurs van het rapport van de Saïd Business School.
“Er lijkt aanzienlijke ruimte te zijn voor verbetering in het geluk van de werknemers wanneer ze op het werk zijn.”
Helaas zijn er nog wel dingen waar je als organisatie geen invloed op hebt, zoals het weer. Uit het onderzoek blijkt dat slecht weer zelfs invloed heeft op de werknemers die normaal gelukkig zijn.
Aan de slag
Er is maar één manier om de tevredenheid in jouw organisatie te verhogen: door aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door een medewerkersonderzoek uit te voeren. Bijvoorbeeld met onze tool.
Heb je vragen? Neem dan contact op.