Bentlie blog

Voorkom een burn-out op het werk. Wat kan je doen als werkgever?

Misschien heb je het al wel eens meegemaakt, een werknemer die door een burn-out thuis zit. Helaas komt het volgens de cijfers steeds vaker voor. Vervelend voor de werknemer, maar ook vervelend voor de collega’s en organisatie.

Gelukkig is een burn-out te voorkomen als je op tijd de symptomen herkent. In deze blog leggen we uit wat een burn-out is en wat je kan doen als organisatie.

Wat je leest in deze blog:

burn-out blog afbeelding (1)

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een stress-gerelateerde aandoening. Het is een gevolg van langdurige stressfactoren op de werkplek. Door de constante stress kan je geest en lichaam niet goed herstellen. Hierdoor raakt je geest en lichaam dus ‘opgebrand’.

Hoe herken je een burn-out?

17% van de beroepsbevolking heeft (ernstige) burn-out klachten en door corona kan dit nog een veel hoger percentage worden. Het is dus belangrijk dat je een burn-out op tijd herkent bij je werknemers.

Zo herken je een (mogelijke) burn-out:
Een burn-out is een mix van verschillende symptomen en klachten. Herken je een deel of meerdere van deze klachten bij je medewerker? Dan kan het een burn-out zijn.

Burn out symptomenOververmoeidheid

Oververmoeidheid is het gevolg van uitputting van de (emotionele) reserves. Je medewerker is dan vaak moe, prikkelbaar en kan emotioneel zijn. Daarnaast zorgt te veel piekeren en spanning in het lijf voor een slechte nachtrust.

Negativiteit of cynisme ten opzichte van het werk

Een cynische houding van je medewerker kan een teken zijn van een burn-out. Het wijst erop dat de passie van je werknemer voor het werk minder wordt.

Een slechte dag kan natuurlijk voorkomen, maar het is een slecht teken is als je optimistische werknemer ineens ziet mompelen: "Ze doen toch maar waar ze zin in hebben" of, "Dit project heeft totaal geen nut."

Iedereen klaagt wel eens over zijn of haar werk. Maar als je voortdurend negativiteit hoort van iemand, dan voelt hij of zij waarschijnlijk de effecten van een (aankomende) burn-out.

Verminderde productiviteit

Door stress kunnen je medewerkers zich niet concentreren op hun werk. Je medewerkers kunnen zich overweldigd voelen en steeds verder achterop raken. Dit kan het gevoel geven dat hun inspanningen niet de moeite waard zijn.

De meest voorkomende oorzaken van een burn-out op het werk

Er zijn verschillende oorzaken voor een burn-out. Zowel privé als op de werkvloer. We zetten de meest voorkomende op het werk op een rij.

Gebrek aan controle

Als je geen inspraak hebt op beslissingen die je werk beïnvloeden - zoals je schema, opdrachten of de hoeveelheid werk - kan dat leiden tot een burn-out. Hetzelfde geldt voor een gebrek aan de middelen die je nodig hebt om je werk te doen.

Onduidelijke verwachtingen

Als het niet duidelijk is wat er van je verwacht wordt of wat je taken zijn. Dan geeft dit een gevoel van stress en ongemakkelijkheid.

Een slechte werksfeer.

Je medewerker kan zich ondermijnd voelen door collega's of er is totaal geen teamgevoel. Misschien wordt er heel erg gemicromanaged. Dit kan allemaal bijdragen aan werkstress.

Uitersten van inspanning.

Als een baan monotoon of juist erg chaotisch is. Dan heb je voortdurend energie nodig om geconcentreerd te blijven. Dit kan leiden tot vermoeidheid en een burn-out.
Gebrek aan sociale steun.

Een medewerker kan zich geïsoleerd voelen als hij of zij geen steun voelt vanuit een manager of collega. Een gebrek aan sociale steun geeft meer werkstress.

Een slechte werk-privé balans

Een verslechterde werk-privé balans kan ontstaan doordat je medewerker het werk ‘mee naar huis neemt’ of geen energie meer over heeft aan het einde van de werkdag. Dat zorgt weer voor meer stress.

Andersom kan natuurlijk ook. Privéomstandigheden zoals relatieproblemen, verlies of geldzorgen hebben allemaal invloed op de mentale gesteldheid van je werknemer.

 

Mag ik vragen of mijn medewerker een burn-out heeft?

Je mag een medewerker niet vragen naar de aard van zijn of haar ziekte. Je mag dus ook niet vragen of iemand een burn-out heeft. Twijfel je of een medewerker ziek is? Dan kan je een bedrijfsarts inschakelen.

Het is beter om de symptomen van een burn-out te herkennen zodat je de medewerker op tijd kan helpen. Zorg in ieder geval dat het bespreekbaar blijft. En dat de medewerker zich vertrouwd voelt om met zijn of haar klachten bij je te komen.

Wat te doen als een medewerker een burn-out krijgt

Ga in gesprek met je medewerker. Vaak houden mensen stress of problemen voor zichzelf, wat uiteindelijk weer meer problemen veroorzaakt. Of zorg er voor dat er een vertrouwenspersoon is die met de werknemers kan praten.

Luister vooral naar je werknemers. Kijk waar de problemen liggen en probeer je werknemers te begrijpen.

Wanneer je medewerker een burn-out heeft, is het belangrijk dat diegene voldoende tijd krijgt om te herstellen. Zorg ook dat de medewerker de juiste hulp krijgt aangeboden.

Burn-out op het werk voorkomen

Het beste is natuurlijk om een burn-out te voorkomen. Om een burn-out te voorkomen op het werk kan je een aantal dingen doen:

1. Luister naar je medewerkers

Als je niet luistert naar feedback van je medewerkers, dan weet je ook niet hoe het gesteld is op de werkvloer. Hoe is het gesteld met de duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers? Met een Duurzame Inzetbaarheid Scan (DI-scan) heb je een goed startpunt om eens te kijken hoe het gaat met je medewerkers.

Een DI-scan kan HR-teams inzicht geven in de beleving van je medewerkers. Zo heb je een duidelijk beeld per onderwerp wat er slecht gaat of juist goed gaat. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in de volgende onderwerpen:

  • Werk
  • Ontwikkeling
  • Geldzaken
  • Gezondheid en vitaliteit
  • Werk-privé balans

2. Zorg voor duidelijkheid

Je kan zorgen voor duidelijkheid door doelstellingen en feedback te geven.
Doelen zorgen ervoor dat medewerkers precies weten waar de prioriteit ligt. Feedback geeft werknemers inzicht in hoe hun werk wordt waargenomen door anderen. Zo weten werknemers hoe zij presteren en hoeven ze er niet over te speculeren.

3. Stop met het belonen van ‘burn-out gedrag’

Je werknemers belonen of prijzen voor overwerken kan de verkeerde boodschap sturen naar andere werknemers. Die kunnen dit interpreteren dat dit de enige manier is om te slagen.

Tegelijkertijd kunnen werknemers die wel duidelijk hun grenzen aangeven zich ondergewaardeerd voelen. Doordat zij bijvoorbeeld niet in het weekend werken.

Voorbeelden van het versterken van burn-out in de bedrijfscultuur zijn:

  • Aanmoedigen om thuis te werken i.p.v. ziek te melden
  • Verwachten dat werknemers altijd beschikbaar zijn
  • Prijzen van werknemers die bijvoorbeeld in het weekend nog werk doen

4. Verminder stress

Vrije dagen
Probeer je medewerkers eens aan te moedigen om wat vaker een dagje vrij te nemen voor hun mentale gezondheid. Medewerkers voelen zich dan minder bezwaard om vrij te nemen wanneer ze dat echt nodig hebben.

Wandel meetings
Houd ‘wandel meetings’. Nu veel mensen thuiswerken zijn er soms back to back meetings. Hoewel een online-meeting niet klinkt als hard werken, kan je er helemaal van opgebrand raken. Spoor je werknemers aan (als het mogelijk is) om meetings wandelend met oortjes in bij te wonen.

Lees ook onze 5 tips voor een duurzame thuiswerken

Dit kun je ook doorzetten als iedereen weer op kantoor is. Als er voor de meeting geen scherm nodig is, ga dan gewoon eens een stukje lopen met je medewerkers. Dit is goed voor de geest en de creativiteit.

5. Bouw aan een echte connectie

Houd wekelijkse teamlunches, plan teamuitjes en houd vrijdagmiddagborrels. Het klinkt misschien logisch, maar het belang van teambuilding wordt vaak vergeten.

Plan ook 1 keer in de week of 1 keer in de maand een 1-op-1 met je werknemers. Ga bijvoorbeeld samen een rondje wandelen en vraag eens hoe het gaat.

Door niet in de standaard kantooromgeving te zitten is je medewerker waarschijnlijk eerder geneigd iets opener te zijn hoe het gaat.


Benieuwd hoe het gaat met jouw medewerkers?

Wil je eens peilen hoe het gaat met jouw medewerkers? Wij hebben hier verschillende tools voor. Zo kunnen je medewerkers zelf aan de slag met een DI-scan of zet eenvoudig een MTO uit om eens te kijken of je medewerkers nog wel gelukkig zijn.