Krijg meer lol in je werk
Herken je dit?
- heb je geen zin meer om je collega’s te helpen?
- kijk je op je werk heel vaak hoe laat het is?
- irriteer je je aan kleine dingen?
- praat je negatief over je werk tegen familie en vrienden?
Herken je je hierin? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Maak van ‘moeten werken’ de stap naar ‘willen werken’.
Waarom?
Als je geen lol in je werk hebt, is je werk een grote energieverbruiker. Het vermindert je levenslust, gezondheid en humeur.
Doe dit niet alleen voor jezelf. Ook jouw naasten merken dat je baalt van je werk. Je partner, kinderen, je collega’s en vrienden. Natuurlijk steunen ze je als je het even niet makkelijk hebt. Maar te lang en te veel negativiteit belast relaties.
Zoek naar de bron van je afkeer van je werk. Daarmee kun je zinvolle actie ondernemen.
Waarom heb je geen lol in je werk?
Met het probleem kom je een stuk dichter bij de oplossing. Omcirkel jouw bronnen van minder werkplezier;
- je kunt niet je eigen werk indelen
- weinig afwisseling
- je weet niet wat er van je verwacht wordt
- er is een onveilige of onplezierige werkomgeving
- er is teveel of te weinig uitdaging
- je kunt geen gebruik maken van je sterke kanten
- jouw externe contacten zoals klanten, leveranciers of patiënten
- je salaris
- je ziet onvoldoende toekomstperspectieven
- gebrek aan eerlijkheid in de organisatie
- je collega’s
- jouw leidinggevende
Jouw bronnen bepalen de volgende stap
De nummers 1 t/m 6 zijn werkinhoudelijke punten. Een gesprek met je leidinggevende kan verbetering in deze punten brengen. Vind je het moeilijk om een gesprek te voeren? Vind hier 10 tips voor een goed gesprek.
Als externe contacten je werkplezier belasten, dan kan training hier helpen. Bijvoorbeeld omgaan met agressie of het voeren van moeilijke gesprekken.
Nummer 8, 9 en 10 hebben betrekking op de organisatie. Hier zou een gesprek met de personeelsafdeling een logische eerste stap zijn. Dezelfde 10 tips zijn ook voor dit gesprek te gebruiken. Informeer je leidinggevende vooraf over jouw gesprek met de personeelsafdeling.
Nummer 11 en 12 zijn extra moeilijk omdat het om werkrelaties gaat. Een matige relatie met leidinggeven of collega’s is alleen met een gesprek op te lossen. Kijk ook naar je eigen rol in deze relatie. Jouw gedrag kan ook bepaald gedrag uitlokken. Dat is wel een moeilijk gesprek. En hier vind je tips die je helpen om een moeilijk gesprek goed te voeren.
En als dat allemaal niet tot meer werkplezier leidt?
Dan wordt het tijd om over een nieuwe functie na te denken. Dat kan misschien binnen de eigen organisatie. Of daarbuiten.
Je kunt ook online advies krijgen over werk dat je goed past. Een loopbaanadvies rapport geeft je inzicht in welke functies, rollen en organisaties bij je passen.